lunes, 21 de enero de 2013

Dieta al gener, ara és el moment


En ple hivern i amb el vestit de bany oblidat al fons de la calaixera, és possible que no estiguem pensant encara en perdre aquests quilos que ja ens sobraven abans de Nadal, i després encara més. Emperò, hi ha molts motius per plantejar-se, al Gener, una revisió d’hàbits, de cara a aconseguir una millor figura i un organisme més saludable.

Per començar, després d’atipar-nos als àpats nadalencs, és fàcil que, de manera natural, el cos ens demani una mica de descans. Així, durant la ressaca digestiva post-nadalenca no serà un sacrifici tan gran el abstenir-se de llaminadures, tal com mana qualsevol dieta.

D’altra banda, després de les múltiples reunions socials festives, tenim per davant tres bons mesos sense gaires celebracions ni, ben mirat, motius per trencar la dieta. L’estació de les comunions no comença fins ben entrada la primavera, i no és fins passada la Setmana Santa que comencem a treure’ns la roba i a freqüentar les terrassetes per les tardes. Així doncs, aquests mesos de recolliment ens donen l’oportunitat de millorar la nostra relació amb el menjar, i tenim temps d’incorporar nous hàbits que ens acompanyin més enllà de l’estiu.

A més, encara no serem bombardejats amb les “dietes milagroses” de les revistes, tan perilloses com irreals, en les que alguna vegada tots hem caigut quan ens adonem que ja som al Maig, i ens enganxa el toro amb la panxa arrebossant pel damunt del cinturó.

Tot i així, si decidim aprofitar la determinació típica del començament de l’any per  perdre pes, hem de tenir en compte una sèrie de coses. Primer de tot, i no em cansaré de repetir-ho, ¡compte amb les amanides! Existeix aquest vincle històric i indestructible entre el concepte de fer dieta i les amanides, quan l’enciam i les verdures crues són aliments que refreden i que, en un moment donat, poden fer retenir líquids. Cal recordar que quan fa fred el cos necessita escalfar-se i reservar energia per tant, cal menjar aliments cuinats i calents, estacionals, que ens aportin energia i calor (que no calories), com ara els brous, els purés i els cuinats al vapor.

També és important tenir molt present que una dieta eficaç és una dieta sostinguda en el temps, en que perdem pes poc a poc i no el recuperem. M’agradaria pensar que, a aquestes alçades, ningú creu ja en les dietes de quinze dies, però sé que m’equivoco. Per tant, a aquelles ànimes càndides que encara cerquen dreceres, els recordaré que canviar el metabolisme del cos (i és d’això del que es tracta) és un procés que requereix cert temps ja que l’organisme ha d’adaptar-se. I aquest canvi de metabolisme no només depèn del que mengem sinó també de l’exercici que fem i dels nivells d’estrés. Així, és en aquestes tres àrees que hem de treballar, i no hi ha millor moment que un trimestre fred i ensopit com el que tenim pel davant, per fer els deures i que l’estiu ens sorprengui fets uns figurins i plens d’energia.